Sök:

Sökresultat:

135 Uppsatser om Lärarlett bildskapande - Sida 1 av 9

Barns bildskapande i en kulturförskola

Syftet med studien Àr att undersöka barnens samspel och pedagogens förhÄllningssÀtt underbildskapande aktiviteter. Studien har en kvalitativ ansats och ett sociokulturellt perspektiv dÄbarns samspel vid bildskapande fokuseras i vÄr undersökning. Empiriskt material samlades invia observationer av förskolebarn under en planerad bildaktivitet samt vid fritt skapande somvisar barnens bildskapande pÄ en kulturförskola dÀr vi kom fram till att barnens bildskapandevar styrt under planerade aktiviteter men samtidigt gynnades barnens samspel. Det vi komfram till var om aktiviteten var styrd eller guidad och hur barnens samspel genom bild sÄg ut..

Bildskapande i förskolan : Pedagogens roll

Syftet med denna uppsats Àr att fÄ kunskap om hur pedagogerna i dagens förskola praktiskt tillÀmpar bildskapande och hur de skulle vilja utveckla Àmnet som metod ihop med barnen i förskolan..

Hur anser lÀrare att de arbetar med barns kommunikation vid bildskapande

Hur lÀrare anser att de arbetar med barns kommunikation vid bildskapande. Metoden har varit enkÀtundersökning som har vÀnts sig till 62 lÀrare i förskola, fritidshem och grundskolans tidigare Är. Resultatet visade att lÀrares frÀmsta syfte vid bildskapande var att barnen skulle fÄ skapa fritt , pröva material och tekniker och att det var en lustfylld stund. Ett fÄtal av respondenterna ansÄg att syftet var att utveckla den kommunikativa kompetensen..

Barns bildskapande i naturen

Denna uppsats behandlar hur naturen anvÀnds som ett pedagogiskt rum och barnetsbildskapande i naturen sett ur olika perspektiv. De flÀtas samman i en undersökning hurpedagoger anvÀnder barnets bildskapande i naturen. I den hÀr uppsatsen undersöks en förskolaför att kartlÀgga deras vanor och visioner om bildskapande i naturen. UtifrÄn intervju och studiebelyser uppsatsen bÄde pedagogernas erfarenheter och visioner sÄvÀl som barnens upplevelser.Studieobjektet i denna undersökning Àr en Ur och Skur profilerad förskola.Huvudresultatet Àr att miljön för barnens bildskapande pÄverkar och gör sitt avtryck. FÄr barnetnÀring till sin fantasi sker en utveckling..

Bildskapande i förskolan. Pedagogers syn pÄ bildskapande i förskoleverksamheten

Syftet med studien var att undersöka förskollÀrares syn pÄ barns bildskapande samt bredda min kunskap om hur pedagoger arbetar med bildskapande i förskoleverksamheten. Syftet var Àven att ta reda pÄ vad pedagogerna vill uppnÄ med bildarbetet och hur pedagoger organiserar miljön i skapande aktiviteter. Jag ville ocksÄ fÄ svar pÄ hur de intervjuade pedagogerna arbetar med att utveckla barns visuella kompetens. Metoden som anvÀndes i undersökningen var den kvalitativa intervjun och totalt intervjuades sex pedagoger, varav en via mail och telefon. Resultatet visade att pedagogerna var medvetna om att bildskapande Àr en viktig uttrycksform för barns allsidiga utveckling och de trodde att deras förhÄllningssÀtt pÄverkade barnens bildskapande. Pedagogerna menade att i arbetet med bild sÄ var det viktigt att anvÀnda olika sorters material, att koppla ihop bildskapande arbete med barnens upplevelser och att ge utrymme för upptÀckande med betoning pÄ det fria skapandet.

Bildskapande i förskolan: Pedagogers perspektiv pÄ barns bildskapande

Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogers perspektiv pÄ barns bildskapande i förskolan och om bildskapande anvÀnds som ett medvetet redskap för barns utveckling. Jag har genomfört kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger som arbetar i fyra olika förskolor, varav en Àr inspirerad av Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Studien utgÄr ifrÄn ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar att bildskapande anvÀnds som ett medvetet redskap bÄde som ett lÀrande i ett annat Àmne och som ett estetiskt mÄl. Vidare visar resultatet att bildskapande Àr viktigt för barns utveckling, dÀremot finns det olika tolkningar hos pedagogerna vad gÀller fritt skapande och mallanvÀndning.

Bilders betydelse för barns sprÄkutveckling ? pedagogens syn om sprÄkutveckling genom bildskapande

BAKGRUND:Genom bildskapande kan barn utveckla sitt sprÄk pÄ ett kreativt, lustfyllt och roligt sÀtt.Enligt Frid (2005) Àr bildskapande ocksÄ ett sÀtt att kommunicera. Genom bilder utvecklasprÄket och dÄ utvecklas ocksÄ mÀnniskans inflytande, kunskap, gemenskap och identitet. Idag lever vi i ett informationssamhÀlle och dÀrför har skriftsprÄket och bildsprÄket fÄtt alltstörre betydelse som kommunikationsmedel (Lindö 2002).SYFTE:Syftet Àr att undersöka pedagogernas uppfattningar om hur de arbetar med bildskapande föratt frÀmja sprÄket i förskolan och förskoleklass.METOD:Eftersom vi Àr intresserade av att ta reda pÄ pedagogernas uppfattningar om sprÄkutvecklinggenom bildskapande anvÀnde vi oss av kvalitativ intervju som metod.RESULTAT:Genom vÄrt resultat har vi kommit fram till att pedagogerna anvÀnder bildskapande för attfrÀmja sprÄkutvecklingen. Det visade sig att bildskapande Àr ett redskap som Àr anvÀndbartför att utveckla barns sprÄk. NÀr barnen skapar diskuterar de gÀrna om det de gör.

Bildskapande i förskoleklass. Verktyg i barns lÀs- och skrivundervisning.

BakgrundMĂ„nga författare och forskare anser att teori bör kombineras med praktik för att skapa intresse och motivation hos barn. En kombination av bildskapande och lĂ€s- och skrivundervisning gör att skriftsprĂ„ket utvecklas pĂ„ ett lekfullt sĂ€tt. Även pedagogerna mĂ„ste vara aktiva i barns lĂ€rande och veta vad bildskapandet gynnar för barnen. MĂ„nga författare Ă€r eniga om att bildskapande Ă€r en viktig del i barns utveckling och lĂ€rande. Den hĂ€r sortens skapande bör ocksĂ„ kombineras med annan undervisning för att fĂ„ ett djupare innehĂ„ll.SyfteSyftet med den hĂ€r studien Ă€r att undersöka och beskriva hur pedagoger anvĂ€nder sig av bildskapande som ett verktyg i sin lĂ€s- och skrivundervisning i förskoleklassMetodVi har valt ett hermeneutiskt förhĂ„llningssĂ€tt med en etnografisk kvalitativ forskningsansats.

Bildskapandets inverkan pÄ barns lÀrande : En kvalitativ studie kring barns bildskapande och lÀrande

Denna studie genomfördes i syfte att undersöka pedagogers syn pÄ hur barns bildskapande kan bidra till barns ökade kunskapstillÀgnan samt vad barnen utvecklar för kunskaper genom dessa aktiviteter.Undersökningens information inhÀmtades genom kvalitativa intervjuer med förskolepedagoger frÄn tvÄ olika förskolor i en mellanstor stad i Sverige. Förskolepedagogerna fick uttrycka sina tidigare erfarenheter och vÀrderingar kring frÄgor som behandlade Àmnena bildskapande och lÀrande.I studiens resultat uppmÀrksammas en utförlig förklaring pÄ hur pedagogerna definierar begreppet bildskapande och dess relation till lÀrande. Pedagogerna i studien ansÄg att barn tillÀgnade sig kunskap genom de bildskapandeaktiviteterna vid olika tillvÀgagÄngssÀtt och pÄ olika nivÄer..

GrÀset var rött Ä mÄnen lyste blÄ: en studie om hur pedagoger i förskolan inspirerar till fantasi och kreativitet i bildskapande

Syftet var att beskriva och analysera hur pedagoger i förskolan gÄr tillvÀga för att inspirera till fantasi och kreativitet i uttrycksformen bildskapande. I studien har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som vi genomfört med fem förskollÀrare i olika rektorsomrÄden, i en kommun i Norrbotten. Studiens resultat visade att förskollÀrarnas förhÄllningssÀtt samt att materialet, verktygen och teknikerna som barnen erbjöds, Àr av stor betydelse för att inspirera till fantasi och kreativitet i bildskapande aktiviteter. Resultatet visade Àven att samtliga förskollÀrares förhÄllningssÀtt speglar att de utgÄr frÄn barnen i sitt arbete i uttrycksformen bildskapande. Vidare tolkade och sÄg vi variationer i förskollÀrarnas tillvÀgagÄngssÀtt nÀr de arbetar för att inspirera till fantasi och kreativitet.

Förskolebarns gemensamma bildskapande. Om lek, samspel och kommunikation i bildskapande aktiviteter under fri lek i förskolan

Denna studie tar sin utgÄngspunkt i ett syfte som handlar om att studera hur barn i förskolan kommunicerar i relation till de bilder som skapas under egeninitierat gemensamt bildskapande, samt hur de pratar och samspelar med varandra i dessa situationer. Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv, vilket innebÀr att lÀrande betraktas som socialt och kontextuellt betingat. Inom den sociokulturella teoribildningen riktas fokus mot samspel och kommunikation i relation till lÀrande. Den empiriska delen av studien har genomförts med hjÀlp av videoobservationer av fem situationer av egeninitierat gemensamt bildskapande under den fria leken med barn i tvÄ förskolor. Mot bakgrund av studiens empiriska undersökning framtrÀder tre aspekter som centrala för barns gemensamma bildskapande under fri lek; Gemensamt bildskapande som lek, Gemensamt bildskapande som kommunikativ process och Gemensamt bildskapande som arena för förhandlingar.

Barns bildskapande : " Det Àr sÄ mycket annat som ska göras i förskolan, bildskapandet har fÄtt stÄ tillbaka"

Syftet med studien var att ta reda pÄ vilken syn pedagoger har om barns bildskapande i förskolan. I vÄr kvalitativa undersökning har vi intervjuat 7 pedagoger pÄ olika förskolor. Av resultatet framkom att för barnen dÀr de intervjuade pedagogerna arbetade var materialutbudet av liknande karaktÀr. Det materialet som barnen sjÀlva kunde förfoga över under dagen var papper, pennor och kritor, med andra ord material som var torrt. NÀr det gÀller det blöta bildskapande materialet blev resultatet av undersökning att dess placering inte alltid var synlig och Ätkomlig för barnen.I vÄr frÄgestÀllning har vi intresserat oss för pedagogernas syn pÄ hur bildskapande prioriteras i förhÄllande till den övriga verksamheten.

Krock eller möte? Om pedagogers instÀllning till bildskapande i förskola och grundskolans tidigare Är

VÄrt syfte med denna uppsats har varit att undersöka hur sex pedagoger i förskola och skola ser pÄ och arbetar med bildskapande i verksamheterna. Vi ville ocksÄ undersöka vilka likheter och skillnader vi kunde finna hos de tvÄ kategorierna av pedagoger. VÄr undersökning har vi gjort med hjÀlp av kvalitativa djupintervjuer med de sex pedagogerna. Uppsatsen Àr Àven utförd med fortlöpande litteraturstudier kopplat till vÄrt Àmne. I vÄr litteraturgenomgÄng ger vi först en historisk tillbakablick pÄ bildskapandet i den svenska förskolan och skolan.

Vad Àr bild pÄ fritids? : en kartlÀggande undersökning om bildskapandets betydelse för barn och pedagoger i fritidshemmet

Följande kartlÀggande undersökning berör omrÄdet kring bildskapande aktiviteter i fritidshemmets verksamhet. Syftet Àr att beskriva och analysera vilka betydelser bildskapande aktiviteter har enligt nÄgra barn och att utifrÄn nÄgra pedagogers redogörelser studera bildverksamheter i fritidshemmet.Studien tar upp gÀllande mÄl i lÀroplanen för bildaktiviteter i fritidshem samt att den tar upp bildskapandets betydelse för yngre barns kunskapsutveckling. JÀmförelser görs mellan bakgrundsredovisningens innehÄll och den valda verksamheten dÀr kvalitativa intervjuer gjorts med pedagoger och elever verksamma i fritidshem. Detta för att kunna faststÀlla vilka betydelser begreppet ?bildskapande aktiviteter? har för barn i fritidshem samt att se vilken eventuell skillnad betydel-sen Àr mellan pedagoger och elever och för att se hur fritidshemspersonalen ser pÄ mÄlen i lÀroplanen i relation till bildskapande aktiviteter pÄ fritidshemmet.

Pedagogers tankar om bild i förskolan : En studie om bildens syfte och barns bildskapande utveckling i förskolan

Syftet med denna studie var att öka förstÄelsen av bildskapande i förskolan utifrÄn pedagogers perspektiv. Jag ville ge en inblick i hur pedagoger ser pÄ bildskapandets betydelse i förskolan samt undersöka hur pedagoger i förskolan förhÄller sig till bildarbete och barns bildskapande. De tre frÄgestÀllningar som stÀlldes var: Hur beskriver pedagogerna arbetet med bild i förskolan?, Vad vill pedagogerna uppnÄ med bild i förskolan? och Hur beskriver pedagogerna barns bildskapande utveckling? För att besvara forskningsfrÄgorna anvÀndes en kvalitativ intervjuteknik kallad halvstrukturerad livsvÀrldsintervju. Totalt sju pedagoger intervjuades.

1 NĂ€sta sida ->